Kolbloemstraat 22, 3700 Tongeren | Tel: 0479/700237 | info@eazymatic.be

Hoe de automatisering van een draaipoort kiezen?

Keuze van de juiste motoren voor uw draaipoort / hekken

De poort moet gemakkelijke toegang tot de woning mogelijk maken. Een belangrijk onderdeel van het hek dat uw eigendom beschermt is de poortopener. Een automatische aandrijving van een toegangspoort is niet alleen comfortabel, maar ook veilig. Bij het naderen van het huis, enkele tientallen meters van de ingang, kunnen we de poortvleugels openen zonder uit de auto te stappen. Handig. Het op afstand openen van de poort kan niet worden overschat als het buiten regent of sneeuwt.

Een van de meest populaire soorten toegangspoorten zijn draaihekken. Draaipoorten vereisen minder ruimte dan een schuifpoort. Draaipoorten zijn perfect voor smalle(re) en diepe percelen. Het minpunt van een draaipoort is de vereiste ruimte die nodig is om de vleugels te openen. Het is niet mogelijk om vlak tegen de poort te parkeren omdat ze hierdoor niet open kan. De minimale breedte van een draaihekken begint bij minder dan 2 meter en gaat tot 5 meter en uitzonderlijk zelfs meer. 

Bij het kiezen van een automatische poortopener speelt het materiaal waaruit de vleugels zijn gemaakt een belangrijke rol. Metalen poorten zijn meestal zwaarder dan houten poorten. Voorts zijn de (afmetingen van de) palen waarop de hekvleugels gemonteerd bepalend alsook het feit of er openingen zijn in de hekvleugels of dat ze winddicht zijn. Op winddichte vleugels komt immers een veel grotere kracht te staan bij harde wind. Het is nodig hiermee rekening te houden bij het plannen van de aanschaf van actuatoren voor de aandrijving. Natuurlijk is het ook nodig om elektriciteit te leveren om het mechanisme aan te drijven.

 

 

Installatie aan 249€

Automatische aandrijving voor poorten

De poortaandrijving bestaat uit meerdere componenten. De belangrijkste zijn: de aandrijfmotor (meestal twee motoren), de besturingseenheid en fotocellen. De motor op een geautomatiseerde poort heeft uiteraard de belangrijkste rol: het is het mechanische element dat de vleugel(s) aandrijft. De motor moet kracht leveren om de luchtweerstand te overwinnen, vooral als de vleugel een groot oppervlak heeft. 

Bij het plannen van de montage van de aandrijving is het de moeite waard om te focussen op beproefde oplossingen met een hoge duurzaamheid. Kwalititatieve motoren worden gefabriceerd in de EU. Het gros van de merken wordt vervaardigd in Italië en enkele in Duitsland.

Om veiligheidsredenen kan elke poort handmatig worden geopend. Dit gebeurt met een meegeleverde sleutel waarmee de koppeling van de aandrijfmotor wordt losgezet.

Algemene vereisten bij de keuze van uw draaipoortaandrijving

Een draaipoort bestaat uit drie elementen:

  • de paal waarop de hekvleugel wordt gemonteerd,
  • de scharnieren en
  • de hekvleugel zelf. 
 

Bij de keuze van de aandrijving zijn er drie mogelijkheden:

Afmetingen scharnier poort

Motoren met heen- en weergaande zuiger/piston

Motoren met heen- en weergaande zuiger/piston

  • Motoren met een (heen en weer gaande) cilinder die op de paal en de hekvleugel worden gemonteerd
 

Bij dit type poortopener drijft een elektromotor via tandwielen/wormwiel een zuiger aan die heen en weer beweegt in een cilinder. In gesloten stand is de zuiger uit de cilinder. Bij het openen wordt de zuiger in de cilinder getrokken. De slaglengte van de zuiger is bij poorten tot 3 meter zo’n 30 centimeter. In plaats van mechanisch met een elektromotor kan dit type aandrijving ook hydraulisch worden uitgevoerd (met olie). Bij de hydraulische versie wordt de zuiger via kleppen en olie heen en weer bewogen. De zuiger is in sommige uitvoeringen afgedekt (bijv. Came Krono, foto). Hij kan ook zichtbaar zijn (bijv. Came ATS, foto)

Bij dit type motoren is de maximale scharnierdiepte (maat C op bovenstaande figuur) meestal beperkt. Een uitzondering hierop vormt de Came ATS motorisatie.  

Bij de keuze van dit type motor moet u rekening houden met het volgende:

  • Maximale scharnierdiepte
  • Breedte van de paal waarop de motor wordt gemonteerd. Deze paal moet minimaal 10 centimeter breed zijn
  • Al dan niet integratie van elektrische of mechanische eindstops in de motor. Wanneer deze niet aanwezig zijn moeten er eindstops op de grond worden geïnstalleerd
  • Breedte en gewicht van de hekvleugels 
  • Uitvoering van de motor op 230V of 24V.

Dit type motoren wordt meestal toegepast op moderne poorten met smalle palen, waarbij de hekvleugels grotendeels dichtgewerkt zijn.

Motoren met scharnierende arm

Poortopener scharnierende arm

Motoren scharnierende arm

  • Motoren met scharnierende arm of schuifarm
 

Bij dit type poortopener drijft een elektromotor een scharnierende arm aan.  De motor roteert en trekt via de arm de poort open of duwt ze dicht. Op het einde van de rotatie van de motor is er een elektrische of mechanische eindstop die er voor zorgt dat de beweging van de poort stopt.

Dit type motor wordt meestal toegepast wanneer de hekvleugels gemonteerd worden op brede (gemetste) pilasters. De motor met z’n behuizing is in de meeste gevallen zo’n 20 centimeter breed. Deze motoren zijn een favoriete keuze bij klassieke hekken die grotendeels open zijn. De scharnierende arm is minder zichtbaar. Hij is echter minder goed bestand tegen de felle krachten die winddichte poorten te verduren krijgen.

Bij dit type motoren is de maximale scharnierdiepte (maat C op bovenstaande figuur) het grootst.  

Bij de keuze van dit type motor moet u rekening houden met het volgende:

  • Breedte van de paal waarop de motor wordt gemonteerd. Deze paal moet minimaal 20 centimeter breed zijn (uitzonderingen vanaf 12 cm op aanvraag mogelijk)
  • Breedte en gewicht van de hekvleugels
  • Uitvoering van de motor op 230V of 24V
 
De scharnierende arm komt bij geopende stand verder dan de motor. Een schuifarm is optioneel mogelijk zodat de arm niet verder gaat dan de motor. In dit geval kan de poortopener ook vlakbij een muur worden gemonteerd.

Ondergronde motors

Ondergrondse motor
  • Ondergrondse motor ingewerkt in verzinkte of inox kist

Bij dit type aandrijving wordt de motor ingewerkt in een metalen kist. De overbrenging van de rotatie van de motor gebeurt door een stang die vastgemaakt wordt onder de poortvleugel. 

De plaatsing van dit type motor is het meest discreet. De plaatsing dient bij voorkeur voorzien te worden bij de plaatsing van de poort. De afstand van scharnier A is belangrijk. De metalen kist moet zorgvuldig geplaatst worden alsook het metalen onderdeel onderaan de poortvleugel waarmee de overbrenging gebeurt.

Bij de keuze van dit type motor zijn volgende mogelijkheden

  • metalen kist in inox of verzinkt
  • Breedte en gewicht van de hekvleugels
  • Uitvoering op 230V of 24V

Dit delen:

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Laden...
%d bloggers liken dit: